Era cam pe la începutul lui Februarie. Matinal ca de fiecare dată, zorii mă găsiră şi ieri la chioşc pentru a-mi lua cafeaua de dimineaţă, în pahar de unică folosinţă. Aveam de făcut o alegere decisivă: să-mi caut ceva de lucru, ori să intru la Papa-Caffe? Dimineaţa geroasă mă determină să optez pentru cea de-a doua variantă.
- Ce vreme! – exclamă domnul plutonier-major Onici, deja prezent în aşezământ. Cică, să patrulezi… Am intrat să mă încălzesc un pic, că nu mai puteam de frig!
Îi dădui dreptate şi, după ce-am cerut Adinei un coniac, mă aşezai la aceeaşi masă.
- Ce mai spui? – întrebă comeseanul.
- Bine… – făcui evaziv.
- Ţi-ai găsit ceva?…
Domnul plutonier, ca, de altfel, toţi obişnuiţii Papa-Caffe, era la curent cu intenţia mea de a-mi găsi un serviciu.
- Încă nu… Nici nu sunt convins că merită… Mă tem că mi-ar bulversa tot ritmul de viaţă!
- Asta-i adevărat! – încuviinţă amicul. Crezi că mie mi-e uşor? Când te simţi mai bine la Papa-Caffe, trosc! Du-te să prinzi infractorul… Bine, cel puţin, că n-am muncă de birou, ăia abia reuşesc să se fofileze!… Dar, problema-i alta. Din ce-o să trăieşti?…
- Nu ştiu… – făcui resemnat, cerând încă un coniac. Mă gândesc să mă apuc serios de scris…
- Serios! – sublinie domnul Onici cuvântul, vădit indispus. Scrisul nu-i niciodată serios! Mă rog, citim, ne place… Nu zic!… Dar, autorilor ce le-a adus? Nici măcar economie n-au făcut. Ai fi tentat să spui că stând la masa de scris nu ieşi prin cârciumi să cheltui… Însă, spune şi tu: poţi scrie ceva de Doamne-ajută fără să ai cafeaua alături şi ţigaretele?
- Nu poţi – admisei.
- Vezi? Şi, când publici vreun volum, ăia abia de-ţi dau bani de ţigări… Scrisul e aşa… de hobby. Ar trebui, însă, să faci ceva care să aducă bani. O variantă ar fi, cum ai zis, să-ţi cauţi un serviciu. Da’ nici ăla nu aduce cine ştie ce şi, în plus, e degradant. De ce nu te prostituezi? – căută convivul o soluţie. Sunt atâtea doamne trecute…
- Am încercat – mărturisii -, dar n-a prea mers. La partea de vrăjeală m-am descurcat, însă m-a trădat tocmai esenţialul…
- Mă rog… – căută plutonierul să schimbe subiectul. Încearcă, atunci, altceva. Vreo lovitură, să te asiguri pentru mai multă vreme…
- Ce lovitură? – făcui sceptic. M-am gândit să jefuiesc o bancă, dar pentru asta-ţi trebuie jeep, mitralieră… Eu, abia am de cheltuielile la bloc şi de coniac…
- E şi riscant… – admise domnul Onici. Ai putea, însă, să jefuieşti o cămătăreasă. Alegi una mai în vârstă, să nu alergi după ea prin toată casa, şi-ţi însuşeşti ce are ea pe acolo. Ar fi şi ceva relativ moral, căci cămătăresele exploatează clasa muncitoare! Adică, e mult spus, că azi nu prea mai munceşte nici dracu’…
- Exploatează poporul – încercai o varianta.
- Exact! Poporul! Mai grav… Ucizi un duşman al poporului…
Reuşii să mă adun, viziunea colegului meu părându-mi a merge cam departe.
- Adică, cum… să ucid?…
Domnul plutonier-major mă privi surprins:
- Păi, tu cum vrei să-i iei banii? O adormi lecturându-i scrierile tale? Normal că o ucizi, ca să poţi scotoci în voie prin casă…
- Şi dacă mă prinde? – emisei o posibilitate.
- Te prinde dacă eşti tâmpit! Facem în aşa fel încât să nu te prindă… Băieţii de la criminalistică sunt inteligenţi, astfel că avem nevoie de un plan abil, capabil să-i deruteze până şi pe ei.
Devenit interesat, cel puţin la modul teoretic, mai cerui un coniac, pentru a mă putea concentra.
După ce râserăm, imaginând situaţii în care-o fugăresc pe cămătăreasă prin locuinţă, domnul plutonier-major Onici redeveni serios, aproape grav:
- Problema ta, dar şi a intelectualităţii în general, este că trăieşti în imaginar! Adevărat, dintr-un rahat ideatic te poţi sustrage prinzându-te de-o funie fictivă, dar noi avem de înfruntat căcatul concret al cotinianului…
Cum stilul convivului se vădea pretenţios, mai cerui un coniac.
- Să luăm, de pildă, crima – continuă el. Mulţi s-au apucat să imagineze crime perfecte, uzând de găselniţe dintre cele mai diverse. Dar, dacă-l pui pe vreun scriitoraş din ăsta să dea cu toporul în cineva, încep să-i tremure genunchii şi face pe el de frică!… Aşa, din condei, pot să mă plimb şi eu prin nu ştiu care galaxii şi s-o mârlesc pe Zâna-Zânelor ori pe regina Yassuna…
Nedorind să risc o incursiune în SF ori fantasy, schimbai subiectul:
- Dacă am zis c-o lichidez pe cămătăreasă, o lichidez şi gata! Nu-s eu aşa sensibil… Problema-i alta. Cu ce-o voi face? Aş avea acasă un cuţitaş…
- Da’ ce eşti tu? – pufni plutonierul. Portorican?…
- Păi, cu ce s-o…?
- Cu toporul, bărbăteşte! Mergi să omori, nu să cureţi ceapa! Adina! Tu cu ce-ai omorî pe cineva?
Distrată, căci tocmai clătea nişte pahare, barmana răspunse totuşi:
- Cu ce-aş omorî? Nu ştiu, cred că cu toporul…
- Vezi? – reveni plutonierul la mine. Până şi-o femeie are o gândire mai sănătoasă ca a ta…
- Bine, îmi fac rost de-un topor… – zisei, destul de ruşinat. Nici nu ştiu unde se mai găsesc din astea, înainte erau la metalo-chimice…
- Au la Fiodor! Elegante, de import, marca Raskolnikov…
- Nu-l chema aşa şi pe tipul…? – încercai o asociere de idei.
- Nu-l chema pe nimeni, n-auzi că-i marca toporului? – mi-o reteză domnul Onici. Normal, n-o să te duci cu el în mână. Îţi coşi o prinzătoare şi-l pui sub haină. Mai exersezi puţin şi acasă, ca să-l scoţi repede când ajungi singur cu cămătăreasa…
- Dar, cu toporul – mai avui o obiecţie -, nu se face… deranj?
- Lasă, bă! Ce-ţi pasă? Doar nu speli tu… Toată treaba este să nu uiţi pentru ce te-ai dus! Scopul tău este înavuţirea, omorul e doar în subsidiar…
Într-adevăr, mă concentrasem mai mult asupra asasinatului, astfel că observaţia îmi păru pertinentă. Dar, dacă din bunurile altora mă mai înfruptasem, uciderea prezenta aspecte inedite, capabile să timoreze pe-un începător.
- N-ar trebui să-mi iau şi nişte mănuşi de cauciuc? – întrebai.
Domnul plutonier îşi dădu ochii peste cap:
- Omule! Tu te duci s-o lichidezi pe acea libarcă exploatatoare, nu te duci să-i speli vasele! La ce ţi-ar trebui mănuşi?…
- Mă gândeam la amprente… – murmurai.
- Las’ că are cine să se gândească la amprente! Treaba ta nu-i să te gândeşti la ele, ci să laşi cât mai multe amprente şi cât mai la vedere! În plus, calci prin băltoaca de sânge fără fereală, ca să laşi şi urmele încălţămintei…
- Păi, dacă las urme evidente, n-o să ajungă la mine orice anchetator, cât ar fi el de tâmpit?…
- Tocmai asta e, că tu n-ai de-a face cu tâmpiţi, ci cu băieţii de la Criminalistică! Ăştia-s de-o inteligenţă inimaginabilă, nici Kasparov nu s-ar pune cu ei… Dacă s-ar ocupa de caz un tâmpit, fireşte că, ghidându-se după urme, ar ajunge la tine şi te-ar lega. Ăştia, fiind sclipitori, vor raţiona: doar un bou poate lăsa urme atât de evidente, astfel că, în mod evident, cineva a înscenat totul, nu prea abil!…
Tăcurăm o vreme. Năucit de viziunea domnului plutonier, mai cerui un coniac, pentru a-mi ordona gândurile.
- Să presupunem – reveni domnul Onici – că te-ai lua după filme idioate şi te-ai duce cu cagulă, mănuşi, cipici şi alte prostii! Şi? Tot îţi mai cade-un fir de păr, ori îţi vine poftă să scuipi pe jos! Şi te găsesc după ADN… Aşa, dacă-s urme cu toptanul, deja le-ai deturnat din start atenţia şi vor căuta pe individul care ar avea motive să se răzbune pe tine… Ai pe vreunul care-ţi poartă sâmbetele?
- Ar fi ştefan Popescu, că murise una acum vreo cinci ani şi-am făcut să pară că el ar fi autorul… Dar, ăla-i în penitenciar, a primit cincisprezece ani…
- Perfect! Cu atât mai diabolică este înscenarea, dacă a făcut-o în stare de detenţie! Tipul a căcat drapelul, o să-i dea puşcărie pe viaţă!…
Mai închinarăm câteva păhăruţe, după care eu pornii hotărât, promiţând să mă reîntorc bogat şi să dau un rând la toată lumea.
- Să-ţi ajute Dumnezeu! – îmi ură Adina la despărţire.







Sep 29, 2009 @ 08:14:20
Are dreptate Onici … “meandrele concretului” ne omoară.
Sep 29, 2009 @ 08:27:35
Mai mult pe cămătărese…
Sep 29, 2009 @ 08:39:16
De-aici şi celebritatea aşezământului…
Sep 29, 2009 @ 09:22:12
Mai există cămătărese?… Ei, se vede că nu-i citeşte lumea pe clasici – e una din cele mai periculoase meserii din nomenclator. Dar, dacă asta scrie pe diplomă… asta practici, la urma urmei.
Sep 29, 2009 @ 09:27:57
Mai există. Au scris clasicii aşa ceva? Eu, oricum nu prea citesc, sunt scriitor şi asta-mi ocupă mult timp…
Sep 29, 2009 @ 09:36:35
Si eu ieri imi doream un pistol sa impusc un oarecare vinovat… instincte umane
Sep 29, 2009 @ 09:42:24
Ar trebui să se dea la liber, nu ştiu de ce nu s-a gândit nimeni! Poate ar fi cazul unui referendum pentru legalizarea armamentului…
Sep 29, 2009 @ 09:56:59
Buna momeala! Sunt toate indiciile.. Sa vad diseara comentariile…Poate inginera Oana…
Sep 29, 2009 @ 10:03:57
Oare camataresele au in tarife un spor de risc la topor ? Ar trebui sa bage in tarife si riscul acesta. Eu asa as face, dar nu sunt camatareasa…..
Sep 29, 2009 @ 10:14:38
Cea omorâtă acum cinci ani era tot cămătăreasă?
Sep 29, 2009 @ 10:17:23
Daurel:
Inginera freacă menta de o vreme…
Sep 29, 2009 @ 10:18:00
Darael:
Eh, nu mi-am prea bătut capul cu ele…
Sep 29, 2009 @ 10:18:33
Marius:
Nu, era o oarecare.
Sep 29, 2009 @ 10:46:12
Păi bine, da’ dacă are musafiri cămătăreasa ?
Sep 29, 2009 @ 10:48:15
Faptul e consumat deja. Nu avea musafiri, doar o soră…
Sep 29, 2009 @ 11:02:07
bun asa, cu ocazie asta scapi definitiv de Stefan Popescu…si gandirea nu e rea de loc , cu toate ca e facuta la cateva pahare de coniac
Sep 29, 2009 @ 11:09:32
Coniacul limpezeşte ideile, înainte de-a le tulbura…
Sep 29, 2009 @ 11:11:28
Nu cumva d-l plt. mj. Onici da idei in legatura cu modul de infaptuire a crimei tocmai pentru a fi sigur ca poate descoperi el criminalul? Cine stie, daca s-ar intampla asta, ar putea spera la prima tresa de ofiter!
Sep 29, 2009 @ 11:22:32
Nu face Onici chestii de-astea!
Sep 29, 2009 @ 11:42:10
Inseamna ca este un bun sfatuitor care nu profita!
Sep 29, 2009 @ 11:43:50
Este un tip corect. Sigur, i-am dat şi lui ceva…
Sep 29, 2009 @ 13:04:54
eu n-am auzit de camatarese la noi. dar de camatari e plina tara. nu stiu cum s-ar descurca personajul tau cu un zdrahon cu ghiul si lant greu la gat.
Sep 29, 2009 @ 13:26:39
Oceania:
Toporul Raskolnikov e mai tare ca ghiulul.
Sep 29, 2009 @ 13:27:39
Cristian:
Eu am exclus cu totul alcoolul din procesul scriitoricesc, pornind de la o carte stimulată cu vodka, pe care-a trebuit s-o rescriu…
Sep 29, 2009 @ 13:50:17
O solutie mult mai demna si simpla decat intrarea intr-un partid.
Sep 29, 2009 @ 13:52:11
Ar merge şi cu partidul, dar e prea mult de muncă până să ajungi la vârf…
Sep 29, 2009 @ 15:01:55
Pe lîngă toporul Raskolnikov, eu cred că ar putea folosi şi cuţitul “Cioak” sau pistolul automat Gorbunov. Toate trei odată, astfel că băieţii de la Criminalistică ar putea crede că e vorba de 3 criminali la o cămătăreasă.
Sep 29, 2009 @ 15:05:41
Chiar şi aşa, e de presupus că Ştefan Popescu a avut şi complici…
Sep 29, 2009 @ 15:07:54
Eu credca personajul ar putea face rost de bani mai “curat”:sa se imprieteneasca cu un avocat si sa revendice casa camataresei ca fiind a lui…Ar iesi de aici o multime de subiecte inepuizabile, chiar si fara coniac..
Sep 29, 2009 @ 15:08:17
Păi dacă madam cămătăreasa era maestră Kung Fu..?
Sep 29, 2009 @ 15:20:59
Maria:
Se poate şi acum, când faptul e consumat. Aş putea să cer retrocedarea locuinţei, aducând şi nişte martori. Dar, înainte de asta aştept să-l condamne definitiv pe Ştefan…
Sep 29, 2009 @ 15:21:07
Ionuţu:
Nu era, s-a dovedit…
Sep 29, 2009 @ 15:40:55
Nu exista crima perfecta…
Btw o faza foarte amuzanta pe care am vazut-o pe okazii. Criza i-a ajuns si pe blogari. Vinde unu cont adsense de 65$ cu 1 leu.
http://www.okazii.ro/catalog/33397243/Vand-cont-google-AdSense-care-are-65-.html
Sep 29, 2009 @ 16:10:35
Chapeau!!!
Sep 29, 2009 @ 16:22:35
Mihai:
Mulţumesc, dar nu cumpăr.
Sep 29, 2009 @ 16:22:55
Mara:
Să fie primit.
Sep 29, 2009 @ 16:39:35
Nu exista crima perfecta, si daca exista aia o scriu eu
Sep 29, 2009 @ 16:50:52
Pe criminalii tăi îi prinde şi locotenentul Petrescu…
Sep 29, 2009 @ 17:54:08
Aveam dubii cu imaginaţia feminină, da’ acuma mi s-a elucidat, he-he!
Sep 29, 2009 @ 18:01:51
Oana e cu imaginaţia, însă la crime perfecte doar eu mă pricep.
Sep 29, 2009 @ 18:23:29
mi-ar fi , since, frică să apelez la topor. Greutatea lui în astfel de moemnte poate fi copleșitoare.
Și în plus, în accesele mele de furie simt cum aș vrea să strâng de gât… atunci să-i văd pe aia de la criminalistică încercând să spună ceva, că-i strâng și pe ei de gât. pentru că pot.
Sep 29, 2009 @ 18:42:32
Ei, eu aveam interese, n-am fost mânat de furie ori resentimente…
Sep 29, 2009 @ 18:50:42
Deci n-ai ajuns încă la cămătăreasă? De atâta vreme îţi faci curaj…
Sep 29, 2009 @ 18:52:27
Am ajuns, dar partea aia am trecut-o sub tăcere, ca să pice Popescu de fraier…
Sep 29, 2009 @ 19:13:25
Intreb un specialist in crime perfecte: daca-l aduci in starea in care se sinucide, se pune?
Sep 29, 2009 @ 19:20:01
Se pune, dar scade prestigiul asasinului…
Sep 29, 2009 @ 20:20:34
Nu ne coafeaza … Mai complotam …
Sep 29, 2009 @ 22:49:26
Camamtareasa, ai? Nu cumva e vreun roman de Dostoievski, dar cum trebuie sa adaptam totul si sa le transformam in romanisme, pana si crima se face intr-un stil aparte, plutomnierul sef, fost securist cred si se pare, da sfaturi unui disperat a carui dorinta suprema e aceea de a se mentine depresiv… Frumoasa expunere, ochi subtil al societatii romanesti, bine exemplificat, o seara placuta, Vania!
Sep 30, 2009 @ 00:20:26
A fost un test interesant, dar nu cred ca se pot trage concluzii. Esantionul este care… sunt.
Sep 30, 2009 @ 08:17:16
Sep 30, 2009 @ 09:13:06
Mara:
Da, trebuie insistat.
Sep 30, 2009 @ 09:14:32
Mikael:
De Dostoievschi n-am auzit, dar domnul Onici e om de treabă, el m-a ajutat să devin miliardar.
Sep 30, 2009 @ 09:15:04
Daurel:
Nici n-am urmărit să impun concluzii…
Simona Ionescu » Top3 bloguri
Sep 30, 2009 @ 11:38:49
Sep 30, 2009 @ 12:06:50
Un politist care te indeamna sa te prostituezi, sa jefuiesti si sa ucizi… Si eu as folosi toporul, ahahaha !
)
Saracu’ Popescu… Iar ?!
Sep 30, 2009 @ 12:23:42
De ce săracul Popescu? Ăla m-a sfidat acum opt ani…
Sep 30, 2009 @ 18:33:12
Crima perfecta exista, in varianta unica. Este crima sistemului comunist savarsita cu sange rece impotriva poporului roman, in forma continuata, timp de peste 60 de ani. Nimeni nu a fost pedepsit si nici nu cred ca o sa fie. Pot sa pun si pariu. Amatori?
Sep 30, 2009 @ 18:40:45
Mă rog… La ora actuală, sunt mai interesat de contemporani, dorindu-mi să scăpăm de derbedeul de la Cotroceni.